مقالات کلی
موضوعات داغ

برنامه ریزی اصولی

در تعریف ساده میتوان گفت که برنامه ریزی اصولی متشکل از سه اصل ثابت جهت به حداقل رساندن زمان و انرژی و دریافت بیشترین بازدهی و در بهترین حالت رسیدن به هدف نهایی است. در برنامه ریزی نباید افراط و یا تفریط صورت گیرد چراکه در نتیجه کار تاثیر مستقیم دارد. همچنین توجه به همه جوانب در برنامه ریزی ضروری است. در ادامه با این اصول و چگونگی انجام آن آشنا می شویم.

اصول برنامه ریزی

برنامه ریزی اصولی

برنامه ریزی اصولی به طور معمول شامل سه بخش اصلی یا به تعبیر دیگری سه گام اساسی می شود. و رعایت هر سه بخش شانس رسیدن به هدف را تا حد زیادی فراهم می نماید.

۱_ گرد آوری نیازها و اهداف

در وهله اول باید خود را خوب بشناسیم وبا در نظر گرفتن نقاط ضعف و قدرت، با گرد آوری تمامی نیازها و اهداف و نوشتن آن ها به صورت لیست بر روی کاغذ، یادداشت نماییم. هر عاملی که بر روی زندگی و کار شما تاثیر می گذارد را بنویسید.

۲_ برنامه ریزی

در این مرحله اقدام به کشیدن جدول روز ها و ساعاتی که باید در آن زمان صرف کنیم، می نماییم.
با کمک نوشته های قبلی که شامل تمامی هداف و امور است، و نیز با در نظر گرفتن شرایطی که امکان تغییر در آن نیست و یا مشکل است، شروع به جایگذاری یک به یک کارها با توجه اولویت های خود می کنیم. توجه داشته باشید که به نیاز های اصلی مانند خواب و تغذیه و حتی استراحت زمان کافی بدهید. کم اهمیت در نظر گرفتن نیاز های اساسی در دراز مدت سبب آسیب های جدی میگردد.

۳_ پایبند به برنامه باشید

از زیر کار و مسئولیت خود طفره نروید. متعهد باشید. اگر برنامه نیاز به اصلاح دارد، در اولین فرصت ایراد را برطرف نمایید. توجه داشته باشید که اگر کوتاهی از شما سر بزند، اولین و بیشترین ضرر متوجه خودتان خواهد بود.

همچنین بخوانید: پکیج شش ماهه تا پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا