مقالات مشاوره‌ای کنکور

چجوری تست زماندار بزنیم (۸ سوال پرتکرار)

بعد از هر آزمون آزمایشی این سوال برای داوطلب‌ها پیش میاد که چرا با وجود اینکه مطالب رو با دقت خوندم و تست آموزشی زیادی هم کار کردم باز هم تراز و درصد آزمونم پایینه؟

تو این مقاله سعی کردم جواب این سوال رو خیلی راحت بدم؛ تست زماندار

با ما همراه باشید تا بهترین راهکار برای رفع این مشکل رو آموزش ببینیم

احتمالا شما هم بعد هر آزمون که به نتیجه دلخواه تون نرسیدید سوالات پایین رو از خودتون پرسیدید

  • مشکل از کجاست؟
  • چرا تا این حد وقت کم می‌آورم؟
  • من که تمام تکنیک‌های مدیریت آزمون مثل زمان‌های نقصانی را کامل رعایت می‌کنم. آیا تکنیکی هست که من از آن بی‌خبرم؟
  • باید چکار کنم که بتوانم زمان جلسه آزمون را مدیریت کنم؟
  • چگونه می‌توانم سر جلسه آزمون سریع‌تر تست بزنم؟
  • آیا می‌شود در زمان کم کنکور و آزمون‌های آزمایشی به تمامی سوالاتی که در دفترچه وجود دارند، جواب داد؟
  • رتبه‌های برتر کنکور سراسری چه راه‌حلی برای این مشکل دارند؟
آموزش تست زمان دار

این موضوع که داوطلب کنکور سر جلسه آزمون زمان کم بیاورد موضوعی است که به جرات می‌توان گفت بسیاری از داوطلبان کنکور آن را تجربه کرده‌اند و بسیار از ان رنج می‌برند. اما آیا تمام داوطلبان این مشکل را دارند؟ مسلماً خیر؛ بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور سراسری ابتدا با همیشه سر جلسه وقت کم می‌آوردند اما با تقویت یک مهارت و انجام دادن یکسری کارهای ساده به‌طور مستمر و منظم توانستند بر مشکل کمبود وقت در کنکور پیروز شوند . در این مقاله سعی می‌کنم که در مورد آموزش تست زمان‌ دار صحبت کنم روشی که رتبه‌های برتر کنکور و تمام کسانی که تراز بالایی دارند، از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند هر چه سریع‌تر تست بزنند.

۱-تست زمان دار چیست؟

هر داوطلب برای موفقیت در کنکور حتماً باید دو نوع سبک تست را در خانه کار کند؛ یکی تست آموزشی و دیگری تست آزمایشی یا زمان دار است؛ این دو نوع سبک تست زنی کاملاً با هم متفاوت هستند؛ برای مثال برای تست آموزشی لازم نیست فاصله‌ی زمانی بین مطالعه و تست زدن وجود داشته باشد یا اینکه فاکتور وقت هیچ اهمیتی ندارد و شما می توانید برای یک تست، حتی اگر لازم باشد ده دقیقه زمان صرف کنید و آن را کامل بررسی کنید. تمام این موضوعات در تست زماندار متفاوت است؛ مهمترین اصل در این سبک از تست زدن وقت است و حتما باید تایم هر درس کاملاً رعایت شود. یکسری تفاوت‌های دیگر میان این دو نوع روش تست زنی وجود دارد که در ادامه در قالب آموزش تست زمان دار به آن می‌پردازیم.

۲-تست زدن به روش زمان دار چه فایده‌ای دارد؟

سرعتتان بیشتر می‌شود

شما با زدن تعداد تست بیشتر در واقع خود را وارد یک چالش کرده‌اید و مانند یک ورزشکار دو سرعت همیشه سعی می‌کنید رکورد خود را بهتر کنید. تعداد تست‌هایی که در خانه کار می‌کنید با سرعت تست زدن شما در سر جلسه کنکور و آزمون‌های آزمایشی رابطه مستقیم دارد.

راز عجیبی درکار نیست؛ فقط باید یک کار ثابت را آنقدر تکرار کنید تا در آن عالی شوید

مدیریت زمان را یاد می‌گیرید

برای مدیریت زمان در سر جلسه آزمون تکنیک‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

  • روش ضربدر و منفی
  • روش زمان های نقصانی
  • استراتژی بازگشت
  • هدف گذاری قبل ازامتحان

هر کدام از این ها مهارت‌هایی هستند که باید به مرور زمان و تمرین و تکرار زیاد، یاد بگیرید و بتوانید آن را پیاده سازی کنید.

همیشه وقتی سعی می‌کنیم یک کار را باسرعت انجام دهیم؛ تعداد اشتباهات زیاد می‌شود

دقتتان بیشتر می‌شود

همیشه وقتی سعی می‌کنیم یک کار را با سرعت انجام دهیم؛ تعداد اشتباهات زیاد می‌شود. فقط تمرین زیاد و درست است که می‌تواند تعداد اشتباهات را کم کند تست زمان‌دار یکی از بهترین تمرین‌ها برای کاهش اشتباهات است.

۳-بین مطالعه و تست زماندار چقدر باید فاصله باشد؟

همان‌طور که در مقدمه مقاله گفتم برای زدن تست آموزشی نباید میان مطالعه و تست زدن ازنظر زمانی وقفه‌ای باشد؛ اما برای تست آزمایشی (زماندار) وضعیت متفاوت است؛ باید حداقل سه روز بین درس خواندن و تست زدن فاصله باشد. دلیل این وقفه زمانی این است که وقتی تستی را می‌زنیم و جواب آن صحیح است مطمئن باشیم که دلیل درست جواب دادن به سؤال فقط و فقط یاد داشتن مطلب است نه اینکه جواب درست را حفظ کرده باشیم این مسئله به‌خصوص در درس‌هایی با ماهیت مفهومی مثل زیست‌شناسی و دین‌وزندگی خیلی اهمیت دارد.

۴-در هر مرتبه باید چند تست زمان دار بزنیم؟

وقتی ما تست آموزشی می‌زنیم شاید در هر نوبت تنها ده الی پانزده تست کارکنیم اما در تست‌های زمان‌دار وضعیت فرق می‌کند باید تعداد تست‌هایی که در هر نوبت تست‌زنی کار می‌کنیم با تست‌های آزمونی که می‌دهیم برابر باشد برای مثال اگر خود را برای کنکور سراسری آماده می‌کنید باید برای زیست‌شناسی ۵۰ تا تست و برای شیمی هم ۳۵ تست در نظر بگیرید.

۵-برای تست زمان دار از چه منبعی استفاده کنیم؟

سؤالاتی که به‌عنوان تست در تست‌های زمان‌دار استفاده می‌کنید باید سطح تقریباً مشابهی با آزمونی که می‌دهید داشته باشد. اگر می‌خواهید در آزمون آزمایشی شرکت کنید یکی از بهترین منابع؛ تست‌های آزمون پارسال این موقع است چون هم بودجه‌بندی مشابه ای با آزمون امسال دارد هم ازنظر سطح و سبک طراحی شبیه آزمون آزمایشی امسال است. اگر هم می‌خواهید خود را برای کنکور سراسری آماده کنید بهترین منبع کنکورهای چند سال اخیر است. همچنین شما می‌توانید از کتاب تست خود چند تست را انتخاب کنید و از آن‌ها استفاده کنید. در بازار، کتاب‌های زیادی برای این منظور وجود دارد که با یک جستجوی ساده می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. یکی از این کتاب‌های خوب موج آزمون انتشارات نشر الگو است.

۶-زمان لازم برای زدن هر تست زماندار، چقدر است؟

گفتیم برای تست زدن به سبک آموزشی اصلاً زمان مهم نیست و شاید حتی یک تست ده دقیقه هم طول بکشد اما در تست زمان‌دار همان‌طور که از اسمش پیداست مهم‌ترین فاکتور زمان است و هدف از انجام دادن این کار فقط و فقط افزایش سرعت تست‌زنی است.

بعضی از مشاوران توصیه می‌کنند که دانش‌آموز وقتی خود را برای تست زمان‌دار آماده می‌کند باید زمانی که برای هر درس در نظر می‌گیرد باید با زمان در نظر گرفته‌شده آن درس با کنکور سراسری برابر باشد اما وقتی داوطلب شروع به کار می‌کند در همان ابتدا متوجه می‌شود که ابداً نمی‌تواند سرعت خود را تا این حد افزایش دهد و کاملاً ناامید می‌شود، شاید حتی دست از تلاش کردن هم بردارد.

همان‌طور که در کتاب مدیریت وقت خیلی کم توضیح دادم این روش، مخالف پدیده اثر برنده است؛ و اگر داوطلبی از این روش پیروی کند و خسته و ناامید شود امری کاملاً طبیعی است. پیشنهاد من این است که با خودتان رقابت کنید و سعی کنید مهارت‌ها و کارایی خودتان را بیشتر کنید. به‌این‌ترتیب که مرتبه اول که تست زمان‌دار می‌زنید از ابتدا برای خود وقتی تعیین نکنید ولی با زمان‌سنج محاسبه کنید که برای هر درس چقدر زمان صرف کرده‌اید. بعدازاین که سطح خودتان را پیدا کردید تمام تلاشتان این باشد که زمان گرفته‌شده را در هر مرتبه کاهش دهید.

برای تست آزمایشی زمان استانداردی وجود ندارد و همان‌طور که گفتم فقط باید تا جایی که ممکن است کار خود را بهتر کنید؛ اما برای کسانی که حتماً می‌خواهند در کنکور سراسری جزو رتبه‌های برتر تک‌رقمی یا دورقمی باشند توصیه می‌کنم حتماً به زمانی کمتر از وقت در نظر گرفته‌شده در کنکور سراسری برسند.

۷-در هر مرتبه زدن تست زماندار باید چند درس را باهم کار کرد؟

همیشه در تست‌های آموزشی ما فقط یک درس را کار می‌کنیم اما برای تست آزمایشی حتماً باید مثل دفترچه آزمون تمام درس‌ها در کنار هم باشند مثلاً در هر مرتبه تست‌زنی هر چهار درس عمومی به‌علاوه درس‌های زمین‌شناسی، ریاضی، زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی دقیقاً با ترتیب موجود در دفترچه در کنار هم باشند در مورد تعداد هم گفتم که باید برابر با تعداد تست‌های آزمون اصلی باشد.

۸-چگونه باید تست زمان‌دار زد؟

همان‌طور که در مقاله آموزش مدیریت استرس جلسه کنکور توضیح دادم؛ یکی از بهترین کارها برای داوطلبانی که ترس از فراموشی مطالبی که خوانده‌اند را دارند این است که، قبل از جلسه آزمون از خود تعدادی تست زمان دار کاملاً مطابق با آزمون اصلی از خود بگیرند، روش آزمون باید به این صورت باشد:

  • از میز و صندلی استفاده کنید.
  • لباس‌هایتان باید همان لباس‌هایی باشد که قرار است سرجلسه بپوشید.
  • حتماً زمان‌بندی آزمون را رعایت کنید یعنی وقت عمومی از اختصاصی جدا باشد.
  • بودجه‌بندی آزمون خانه باید با بودجه‌بندی آزمون اصلی یکسان باشد.
  • سطح سؤالات هم باید در حد آزمون اصلی و حتی یک مقدار سخت‌تر باشد.

امیدوارم این مطلب که در رابطه با آموزش تست زمان دار بود برایتان مفید بوده باشد. مطمئن باشید اگر راهکار های گفته شده در این مقاله را به صورت دقیق اجرا کنید؛ تمام مشکلات فراموشی مطلب و کند تست زدنتان برطرف می‌شود. همین‌طور خیلی خوشحال می‌شوم اگر در رابطه با تست های زماندار سوال یا مطلبی دارید در زیر همین پست مطرح بفرمایید.

مجید خاقانی

من مجید خاقانی هستم، نویسنده مقاله‌ای خوندید و مدیر وبسایت دبیرستان، من داوطلب‌های کنکور کمک می‌کنم تا با سیستم‌سازی درس بخونند. از نظر من علت اصلی شکست کنکوری‌ها توجه زیاد به ((انگیزه)) است؛ چون انگیزه بعد از یک مدت کوتاه ازبین می‌ره و نمی‌تونه ما رو در کل مسیر کنکور همراهی کنه، پس باید دنبال جایگزین اون یعنی سیستم‌سازی باشیم!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا