مقالات مشاوره‌ای کنکور
موضوعات داغ

استرس جلسه کنکور و آزمون‌های آزمایشی را با این ۸ پیشنهاد عالی مدیریت کنید

8 دلیل و پیشنهاد برای مدیریت اضطراب کنکور

ساعت ۶ صبح جمعه است و باید تا یک ساعت دیگر سر جلسه کنکور حاضر بشم ولی دل‌شوره تمام وجودم را گرفته‌. حس می‌کنم هرچه که خواندم از ذهنم پاک شده‌است، ابداً میل به صبحانه ندارم، احساس سردرد و سرگیجه دارم، احساس می‌کنم صورتم سرخ شده و تب دارم؛ می‌دانم همه این‌ها به خاطر استرس جلسه کنکور است، می‌دانم اگر با این وضعیت سر آزمون حاضر شوم نمی‌توانم عملکردی شایسته تلاشم داشته باشم، فکر جواب دادن به اطرافیان کلافه‌ام می‌کند.

در این مقاله ۸ دلیل اصلی استرس سر جلسه آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری را بررسی می‌کنیم و همین‌طور برای هر کدام از این دلایل یک راه‌کار بی‌نظیر معرفی می‌کنیم تا بدانید چگونه می‌توانیم استرس سر جلسه کنکور را مدیریت کنیم و اینکه چگونه سر جلسه کنکور استرس نداشته باشیم؟

۱-کار خودت را بکن

یکی از دلایل استرس در جلسه آزمون این است که ما در لحظه زندگی نمی‌کنیم ؛ قبل از آزمون و موقع امتحان دادن مدام افکاری از این دست در ذهن ما می‌چرخد:

  • اگر امتحان سخت بود چی؟
  • اگر نتونستم از پس حل تست‌ها بربیام چی میشه؟
  • اگر وقت کم بیارم چی میشه؟
  • اگر تو این آزمون تراز خوبی نیارم خانواده و دوستانمون در مورد من چه فکری می‌کنند؟
  • چی میگن بهمون؟
  • باید به اونها چه جوابی بدیم؟
  • خانواده‌ام چی میگن؟

ما همیشه افکار منفی بسیاری به همراه خودمان سر جلسه آزمون می‌آوریم که این افکار به ما اجازه درست فکر کردن را نمی‌دهند.

فکر کردن در مورد توقعات دیگران از ما یکی از دلایل اصلی اضطراب سر جلسه است.

من پیشنهادم اینه که به‌جای فکر کردن به این‌گونه مسائل در لحظه باشیم و فقط به سؤالی که پیش‌روی ماست فکر کنیم؛ نتیجه و اتفاقات بعد از آزمون را برای بعد از آزمون بگذاریم!

۲-نورون‌ها را خوب به هم وصل کن

پیوند نورون ها به هم
نورون‌هایی که با هم فعال می‌شوند، به یکدیگر متصل خواهند شد.

در علوم اعصاب یک بحثی هست که می‌گوید:

نورون‌هایی که با هم فعال می‌شوند، به یکدیگر متصل خواهند شد.

دونالد او. هب

یعنی مثلاً موقعی که شما خشمگین هستید دست هاتون رو مشت می‌کنید یا تندتند و بریده نفس می‌کشید خوب عکس آن هم می‌تواند اتفاق بیافتد؛ وقتی شما دست‌های‌تان را محکم مشت کنید و تند تند نفس بکشید، حتی اگر حالتان خوب باشد بعد از چند لحظه احساس عصبانیت به شما دست‌می‌دهد.

چگونه می‌توانیم از این قابلیت مغز استفاده کنیم؟

بیایید بررسی کنیم موقعی که ما ریلکس هستیم و احساس خوبی داریم چه رفتاری ازخود نشان می‌دهیم، احتمالاً عضلات‌مان منقبض نیست و عمیق نفس می‌کشیم؛ می‌توانید سر جلسه آزمون، موقعی که فهمیدید استرس‌تان زیاد شده‌است و به مرزی رسیده‌ که اذیت‌تان می‌کند از این روش استفاده کنید؛ چند دقیقه قبل از شروع امتحان چشم‌های‌تان را ببندید تمام عضلات‌تان رو شل کنید و به مدت سی‌ثانیه نفس عمیق بکشید و ببینید که چه تأثیر عجیبی تو کاهش استرس‌تان دارد.

تنفس عمیق مؤثرترین راه‌کار برای کاهش استرس است.

پژوهشگران علوم پزشکی در آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده

۳-خوب استراحت کن

یکی از دلایل استرس، استراحت کم و خواب ناکافی است؛ بعضی داوطلبان شب قبل از آزمون نمی‌خوابند و حتی در مسیر رسیدن به جلسه آزمون مشغول مطالعه هستند، خوب طبیعیتاً مغز فرصتی ندارد که مطالب خوانده شده رو دسته‌بندی و مرتب کند و سر جلسه این حس را داریم که همه‌چیز را فراموش کردیم. پیشنهاد من این است که شب قبل امتحان حداقل شش ساعت خواب مفید داشته باشید و از پنجشنبه بعدازظهر دیگه مطلب جدیدی را نخوانید همین‌طور دو روز مانده به کنکور مطالعه و تست زدن رو کنار بگذارید.

۴-حواست به خوردنت باشه

نوشابه گازدار
نوشیدن نوشابه استرس را بیشتر می‌کند.

خوردن غذاهای زیاد چرب یا شیرین یا نوشیدن نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای باعث می‌شود اضظراب داوطلب بیشتر شود در مقابل خوراکی‌هایی مثل خرما، عسل و شیر علاوه بر این‌که انرژی زیادی برای بدن ما تولید می‌کنند می توانند ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن رو برای بدن فراهم کنند، استفاده از این خوراکی‌ها در صبح آزمون شدیداً توصیه می‌شود، همین‌طور غذاهایی که در تهیه آن‌ها از موادی مثل اسفناج ، سویا و عدس استفاده‌شده است؛ چون این مواد غذایی آهن بالایی دارند که در کاهش استرس و خستگی تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

۵-عجله نکن

عجله کردن همیشه باعث افزایش استرس می‌شود؛ اینکه شما صبح، زودتر از خواب بیدار بشوید و سر موقع درمحل برگزاری  آزمون حضور داشته باشید، هم می‌تواند در کاهش استرس‌تان مؤثر باشد.

۶-تکنیک های مدیریت آزمون رو یاد بگیر

اگر سر جلسه آزمون روی یک سؤال بیش‌ازحد وقت بگذاریم؛ وقت کم می‌آوریم، که باعث می‌شود به یکسری از سؤالات باعجله جواب بدهیم و فرصت نکنیم تعدادی از سؤالات را بررسی کنیم؛ مسلماً تمام این کارها باعث زیاد شدن بیهوده استرس می‌شود.

۷-تمرکزت روی نقاط قوت باشه

تمرکز زیاد بر روی نقاط ضعف یک دلیل دیگر است که استرس را زیاد می‌کند ؛ باید بداونید که هر داوطلبی که درآزمون شرکت می‌کند یکسری نقاط ضعف و درمقابل یکسری نقاط قوت دارد. ما باید به‌جای تمرکز بر روی ضعف‌های خود و بزرگ‌کردن آن‌ها به  نقاط قوت‌مان فکر کنیم و ببینیم که می‌توانیم با داشتن همین چند نقطه قوت عملکرد بی نظیری داشته باشیم.

۸-قبل جلسه کنکور خودت رو امتحان کن

ترس از فراموشی همیشه یکی از علت‌های اصلی اضطراب داوطلبان کنکور بوده و هست؛ یعنی داوطلب با خودش می‌گوید من کلی وقت گذاشتم و خوب خوندم ولی اگر مطالبی که خوندم رو از یادم بره چی؟

برای اینکه مطمئن بشوید که مطالب خوانده شده از یادتان نرفته است بهترین کار این است که روز سه‌شنبه یا چهارشنبه قبل از آزمون، در خانه از خودتان یک آزمون آزمایشی با بودجه‌بندی آزمون آخر هفته بگیرید و تا جایی که می‌توانید تمام شرایط را نزدیک به امتحان اصلی کنید؛

  • از میز و صندلی استفاده کنید.
  • لباس‌هایتان باید همان لباس هایی باشد که قرار است سر جلسه بپوشید.
  • حتماً زمان‌بندی آزمون را رعایت کنید یعنی وقت عمومی از اختصاصی جدا باشد.
  • سطح سؤالات هم باید در حد آزمون اصلی و حتی یک مقدار سخت‌تر باشد.

به‌این‌ترتیب شما شرایط آزمون رو برای خودتون شبیه‌سازی کردید و روز آزمون با یک شرایط جدید و خاصی روبرو نمی‌شوید اهمیت این نوع آزمون آنقدر زیاد است که مشاورها به داوطلب‌ها توصیه می‌کنند دو سه ماه مانده به کنکور یک دوره‌ای برای امتحان دادن به‌صورت سه روز یک‌بار در برنامه خود اختصاص بدهند.

دبیرستانی‌های عزیز حتماً راه‌کار های بیان شده را امتحان کنید،اگر سوال یا ابهامی در مورد این مقاله دارید در قسمت نظرات برای من بنویسید. حتماً سعی می‌کنم در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ بدهم.

مجید خاقانی

من مجید خاقانی هستم، نویسنده مقاله‌ای خوندید و مدیر وبسایت دبیرستان، من داوطلب‌های کنکور کمک می‌کنم تا با سیستم‌سازی درس بخونند. از نظر من علت اصلی شکست کنکوری‌ها توجه زیاد به ((انگیزه)) است؛ چون انگیزه بعد از یک مدت کوتاه ازبین می‌ره و نمی‌تونه ما رو در کل مسیر کنکور همراهی کنه، پس باید دنبال جایگزین اون یعنی سیستم‌سازی باشیم!!!

‫۴ نظرها

    1. شما باید از اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت آزمون های سه روز یکبار را برای کنکور سراسری کار کنید.

    1. سیستم سازی یعنی اینکه کارها را طوری برنامه ریزی کنید که دیگه باشه از جایی انگیزه بگیرید و به صورت اتوماتیک و کاری که درسته اولین اصل توی سیستم سازی برنامه ریزیه ولی مهمتر از اون اجرای درست برنامه ای که نوشتیم برای اینکه آدم بتونه یه کاری رو درست سیستم سازی کنه باید بتونه تغییر کنه برای تغییر کردن کردن آدم باید اول به وضعیت الانش حس انزجار داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا